zaterdag 1 juni 2013

Nederlands Kampioenschap MTB Berlicum 1 juni 2013


Larissa Hartog


Nederlands Kampioen Mountainbike 2013 Meisjes 12 Jaar 


Vandaag stond het NK MTB op het programma in Berlicum op het programma. De eerste wedstrijd van het MTB seizoen werd ook hier verreden. Het parkoers was voor ons op een aantal punten gewijzigd, hierdoor waren de lange grasstukken wat verminderd, maar echt spectaculairder was het er niet op geworden. In aanloop naar het NK had ik Beesel niet gereden en daarvoor in de plaats een wegwedstrijd in Zuidland gefietst. Deze week had ik wel getraind, maar niet zoveel en inspannend als andere weken. De voorbereiding was dus wel goed, maar waar ik precies stond was moeilijk te vertellen. Samen met Thomas had ik een aantal rondjes ingereden en was tot de conclusie gekomen dat er maar op een paar plekken makkelijk ingehaald kon worden waardoor timing van deze acties toch wel heel belangrijk zou worden.
Bij de start van categorie 1 bleek dat de meiden apart moesten starten van de jongens. Eerst vertrokken de jongens en na anderhalve minuut de meisjes. Op zich niet erg, maar niemand wist hiervan, we hebben nog nooit eerder zo gereden en de wedstrijd zou er toch wel heel anders uit gaan zien voor ons. Hierdoor  Waar het strijdplan eerst was om in het wiel van de snelle jongens mee te gaan werd het nu zo hard mogelijk starten, alleen aankomen in het achterveld van de jongens en zo snel mogelijk een opmars maken in dat veld. Gelukkig waren het aparte wedstrijden en was er geen gezamelijke puntentellingen zoals in de JMW waardoor de jongens er geen belang bij hebben om voor de meiden te eindigen. Hierdoor gingen ze redelijk snel aan de kant en lieten ze ons erlang wanneer we in het achterwiel zaten.


Tijdens de wedstrijd van categorie 3 heb ik me warmgereden zoals ik het normaal ook doe. Bij de startopstelling ging het wat anders dan normaal, eerst alle jongens en daarna moesten de meiden achterin het startvak opstellen. Het startschot voor de jongens klonk en wij bleven staan. We moesten nog anderhalve minuut wachten voordat we mochten vertrekken. Bij de start was ik goed weg en kon gelijk de kop nemen met Dieke als 2e meisje. Ik trok goed door en kon gelijk een gaatje slaan. Hanna en Emma waren ondertussen opgeschoven naar de 2e en 3e plaats. Hanna kon mijn tempo niet rijden en het gat werd snel groter. Na driekwart rondje kon Emma Hanna inhalen, maar mijn voorsprong was bij

Mijn trui
de eerste passage van start/finish al opgelopen tot 12 seconden. In de tweede ronde begon ik de achterblijvers van de jongens al te passeren. Emma kwam steeds dichterbij en bij het ingaan van de 3e ronde was het gat nog maar 3 seconden. Ik bleef echter hard doorrijden en moest gelijk een groepje van 4 jongens inhalen. Dat ging vrij vlot, terwijl ik het groepje voorbij was sloot Emma aan bij het groepje. Voordat zij ervoorbij kon komen had ik alweer een gaatje getrokken. In het voorlaatste rondje was het verschil opgelopen tot ruim 20 seconden. Ik ben gewoon vol door blijven rijden en kon nog wat jongens inhalen. Zo finishte ik als eerste meisje net voor de achtste jongen.

Nederlands Kampioen, 2e Emma, 3e Daphne


Na de pech op het NK van vorig jaar ben ik nu superblij met de eerste plek.

Nu mag ik een jaar lang bij mtb wedstrijden het rood/wit/blauw aantrekken.

Groetjes

Larissa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten