maandag 11 juni 2012

NK Wegwielrennen Elim 9 juni 2012



Wachten in het startvak
Vandaag stond het NK Wegwielrennen in Elim op het programma. Omdat ik 3e geĆ«indigd was in de kwalificatie van  ons district had ik startnummer 20 op de derde rij in een veld van 45 rensters. Behalve het NK vorig jaar had ik nog niet met zo'n grote groep gestart. Van te voren wist ik al dat dit een straten parkoers was met bijna alleen maar steentjes en een paar scherpe bochten. Dit heeft niet helemaal mijn voorkeur, maar ik moest het er maar mee doen. De weersvooruitzichten waren niet zo goed en in de morgen reden de eerste categorieĆ«n in de regen. Ik moest pas om 4 uur rijden, maar het inrijden was al om half 2. Omdat het best een eind rijden was moesten we toch al rond half 11 van huis vertrekken. We hadden al of de buienradar gekeken en het zou droog moeten zijn wanneer we aankwamen. Dit klopte ook wel ongeveer en toen we in moesten rijden was het helemaal droog. Samen met Mike heb ik het parkoers verkend door een rondje of 5 daar te rijden. Na de parkoersverkenning was het nog 3
wedstrijdjes wachten voordat wij aan de beurt waren. Aan het begin van de wedstrijd voor de jongens categorie 3 ben ik warm gaan rijden. De programmering was ruim opgezet waardoor elke wedstrijd Ondertussen was de weg weer wel helemaal droog dus met gladde wegen hadden we geen rekening meer te houden.
Tijdens de laatste ronde
wat vroeger begon. Wij stonden al om 15.40 uur in het startvak. De wedstrijd kon echter niet beginnen omdat er een ambulance op het parkoers stond. Ondertussen was het ook wat gaan regenen, maar gelukkig viel de hoeveelheid wel mee. We hebben ongeveer een half uur in het startvak gestaan en het effect van warmrijden was ook weer teniet gedaan. Nadat de ambulance was vertrokken mochten we oprijden. Na het lange stilstaan zou je verwachten dat ze ons nog een rondje door zouden sturen om een beetje warm te worden, maar dat was niet het geval.
De eerste 10 kregen een beker en een boek over de geschiedenis
van de wielerronde van Drente


De start verliep wel goed en kon al snel naar de eerste 10 rijden. In de eerste ronden vlogen er al een heel aantal rensters vanaf. In de 2e ronde is er ergens achter mij nog een valpartij. Hier heb ik niets van gezien, maar Judith, Iris en Pien waren hier de belangrijkste slachtoffers van. Er werd behoorlijk gecontroleerd gereden waardoor we met 19 rensters de laatste ronde in gingen. Ik probeerde in het voorlaatste rechte stuk nog verder naar voren te rijden, maar omdat de voorste rensters breeduit reden kwam ik er niet langs. Zo kom ik rond de 10e plaats het rechte eind op. Ik kon nog 2 plaatsjes goedmaken en eindig zo als 8e in  de wedstrijd. Hierdoor haal ik de doelstelling van vandaag om bij de eerste 10 te eindigen.
Van de week staan er nog een paar kleine clubwedstrijden op het programma en volgende week het hoofddoel van dit jaar, namelijk het NK Mountainbike in Apeldoorn.

Groetjes Larissa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten